Veilig en verantwoord op zwemles

Nieuws

Veilig en verantwoord op zwemles

Veilig op zwemles.jpg

Wij zijn aangesloten bij de NRZ

Maandag 14 maart werd in het televisieprogramma Radar aandacht besteed aan de kwaliteit van zwemlessen. Radar concludeert op basis van eigen onderzoek dat de kwaliteit van het zwemonderwijs in Nederland onder de maat is door het ontbreken van wetgeving voor het geven van zwemonderwijs.

Het beroep van zwemonderwijzer is geen beschermd beroep. Dit betekent dat iedereen zich zwemonderwijzer mag noemen zowel met als zonder diploma. Sportfondsen denkt daar echter heel anders over. Sportfondsen Nederland onderschrijft het belang van nationale wet en regelgeving voor de kwaliteit van zwemonderwijs. Daarom werkt Sportfondsen volgens de Licentie Nationale Zwemdiploma’s van de Nationale Raad voor Zwemveiligheid (NRZ).

De NRZ is de organisatie in Nederland die als doel heeft de zwemveiligheid van de mensen in Nederland op een zo hoog mogelijk niveau te brengen. Deze ambitie is vastgelegd in de Nationale Norm Zwemveiligheid. Volgens de Nationale Norm Zwemveiligheid is een kind zelfredzaam, zwemvaardig en zwemveilig na het behalen van het A, B en C diploma. Aanbieders van zwemonderwijs die de Licentie Nationale Zwemdiploma’s hebben, werken met opgeleide en gediplomeerde zwemlesonderwijzers, met een goed doordacht zwemlesprogramma en een examenregeling voor het Zwem-ABC en krijgen jaarlijks een onafhankelijke inspectie.

De accommodaties van Sportfondsen zijn houder van de genoemde Licentie Nationale Zwemdiploma’s, waarmee de veiligheid en de kwaliteit van leren zwemmen geborgd zijn. De kwaliteitscriteria zijn o.a. de opleiding en screening van de zwemonderwijzer, werken volgens Gedragscode Zwembranche, werken met een zwemlesplan, het werken met een klachtenprocedure en voldoen aan het keurmerk Veilig & Schoon.

Cookies op onze website

Deze website maakt gebruik van cookies om de nodige websitefuncties te bieden. Om de websitenavigatie en jouw online ervaring te verbeteren, websiteverkeer, gebruik en interactie te analyseren en om te helpen bij onze marketing- en advertentie-inspanningen.